De tweede week - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van StageDeniseZuid-Afrika - WaarBenJij.nu De tweede week - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van StageDeniseZuid-Afrika - WaarBenJij.nu

De tweede week

Blijf op de hoogte en volg

07 Mei 2016 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Doordat de kinderen op maandag een public holiday hadden, kozen we ervoor om met z’n 4e een lang weekend naar Kaapstad te gaan. In Kaapstad rijd een hop on hop of bus rond die je rondrijd door Kaapstad. We hadden een ticket gekocht voor 2 dagen. Op zaterdag zijn we naar de Table moutain geweest. Je kon de berg beklimmen wat 2,5 uur duurde of je kon kiezen voor de kabelbaan. We hadden ervoor gekozen om met de kabelbaan naar boven te gaan, haha . De weg naar boven vond ik erg spannend. Het was erg stijl en hoog en de gondel waar we inzaten draaide zelf nog rond ook. Toen we boven aan kwamen was ik het al gauw vergeten. Het uitzicht was erg mooi en je had een overzicht over heel Kaapstad. Dit was erg indrukwekkend. Op de Table mountain hadden we nog wat gedronken en toen gingen we weer naar beneden want de laatste bus vertrok om 6 uur. Er stond een hele rij voor de kabelbaan maar gelukkig waren we op tijd beneden. Nadat we weer gearriveerd waren in the longstreet konden we gaan inchecken in ons hotel: Once in capetown. Snel de tassen weggelegd om te gaan uiteten. We hebben wat gegeven bij een Italiaan naast ons hotel. Dit was erg lekker en de pizza’s waren snel klaar. Na het eten waren we eigenlijk allemaal moe en zijn we naar de kamers gegaan. In de kamer hadden we wifi dus konden we goede tijden slechte tijden terug kijken van de afgelopen week want dat hadden we natuurlijk moeten missen. Na GTST lekker slapen want we hadden voor zondag al veel dingen gepland.
Op zondag hadden we afgesproken om 09:15 te verzamelen bij onze kamer. Eerst lekker ontbijten zodat we er weer even tegenaan konden. Na het ontbijt gingen we terug naar het pick up punt waar de bussen stopten voor de trips. We begonnen met een wijntour. We stopten bij verschillende haltes waar je zelf ervoor kon kiezen of dat je eruit ging. Wij kozen ervoor om bij Costania eruit te gaan en daar verschillende wijntjes te proeven. Het was erg mooi weer dus we konden lekker in het zonnetje zitten. Na de wijntour gingen we terug naar waterfont en zijn we met de sunset bus meegaan. Deze bracht ons naar Lions head, een hoge berg in Kaapstad, waar we de zonsondergang zouden kunnen zien. Helaas was het een beetje bewolkt en erg druk op de weg dus konden we geen mooie zonsondergang zien. Na de zonsondergang hebben we wat gegeten bij het Waterfont en hebben we een taxi geregeld die ons terug bracht naar het hotel. Nog even wifi’en in het hotel en daarna slapen want we zouden op maandag ook nog wat leuke dingen gaan doen.

Op maandag wilden we graag naar Brownies en Downies die opgericht is door een meisje uit Vlijmen. We wilden hier lekker gaan lunchen en kijken wat ze ervan gemaakt had. Toen we bij Brownies en Downies aankwamen, was het dicht. Het was namelijk een public holiday dus was hij gesloten. Dit was eigenlijk wel logisch. We zijn toen naar een ander restaurant gegaan en hebben daar geluncht. Daar besloten we om Monti te appen of dat hij ons wilde ophalen om ons terug te brengen naar Immanuels Haven. Om half 3 kwam hij ons halen en rond 3 uur waren we terug in het huis. Daar onze spullen uitgepakt en we gingen meteen koken omdat je anders lang op elkaar moet wachten. Na het eten was ik naar de school gegaan om te kijken naar huiswerk en werkbladen voor mijn klas Grade 1. Daarna snel naar bed want om half 8 verzamelen we weer op school.

Op dinsdag begon ik weer in Grade 1. De kinderen moesten om 8 uur in een rechte lijn achter elkaar gaan staan en wachten tot dat een leerkracht een gebed deed. Mijn juf vroeg of dat ik samen met de kinderen naar binnen wilde komen zodat zij binnen nog even haar administratie kon verwerken. De kinderen kregen de opdracht om zonder te praten naar binnen te gaan. De kinderen krijgen dat de opdracht om hun handen op hun hoofd te leggen en lucht in hun mond te blazen zodat ze niks konden zeggen. Echt heel raar om dit te zien….
Toen ik in de klas kwam had ik het weekend kort met de kinderen besproken. Dit had de leerkracht namelijk aan mij gevraagd. De leerkracht van mijn klas is erg lui en blijft vaak op haar stoel zitten en laat mij het werk doen. Ik merk wel dat de kinderen beter luisteren wanneer zij in de klas is. Ik heb de kinderen in tweetallen met elkaar laten bespreken wat ze het weekend gedaan hadden. In Nederland noemen ze dit: tweetalcoach. Dit is een coöperatieve werkvorm wat ervoor zorgt dat alle kinderen bezig zijn en iets actiefs mogen doen. Dit hadden de kinderen nog nooit gedaan dus dit moest ik eerst goed met de kinderen bespreken. Ik merkte tijdens de coöperatieve werkvorm dat de kinderen dit lastig vonden omdat ze al snel met meerdere gingen kletsen. Ik heb kort met de kinderen besproken waar ze zich aan moesten houden en wat ik van hun verwachtte. Dit werkte wel een beetje beter maar toch bleef dit lastig. Vervolgens kreeg ik rekenen in mijn handen geduwd. Ik heb dit snel door gelezen en zag dat er beschreven stond dat ik met de kinderen moest gaan tellen tot 15 en terug. In de klas lagen kralenrekjes waarmee ze tellen in de klas. Ik ben dit klassikaal met de kinderen gaan doen en liet de kinderen met het kralenrekje meetellen. Na het tellen op het kralenrekje heb ik de kinderen een getal gegeven die ze moesten leggen op hun kralenrek. Vervolgens heb ik nog even de getallen klassikaal met de kinderen geteld. Dit heb ik een aantal keer herhaald. De kinderen vonden het voornamelijk moeilijk om terug te tellen van 15 naar 0. Dit heb ik een aantal keer met de kinderen geoefend en herhaald. Na de pauze ging ik met de kinderen de kleuren oefenen. Ik heb de kleuren met de kinderen besproken en heb ze vervolgens een soort kleurplaat gegeven, waar ze bij nummer 1 eerst de kleur van mij in de lucht moesten houden en vervolgens alle nummers 1 in moesten kleuren met die kleur die ik gezegd had. Dit was een leuke les. De kinderen luisterde erg goed en vonden het een leuke les. Om 1 uur gingen de kinderen eten en om 13:40 begon de middag weer. De kinderen hebben les tot 15:00. In de middag hebben de kinderen zelf iets mogen kiezen wat ze wilden doen. Ik liep rond en hielp de kinderen wanneer ze hulp nodig hadden. Om kwart voor 3 mochten de kinderen hun tassen pakken en kregen ze hun huiswerkmap en contactenboekje weer terug. Na school hadden we een gesprek met Doreen. We willen namelijk een project op gaan starten. Ons idee was om alle klassen een land te geven. Dus bijvoorbeeld: Grade 1: Zuid-Afrika, Grade 2: Duitsland, Grade 3: Frankrijk etc. De bedoeling is dat de kinderen dan meer over het land te weten komen en dat ze meer weten over de geschiedenis . We willen dan vakken met elkaar gaan combineren dus vakoverstijgend te werk te gaan. Aan het eind willen we een soort museum maken met alle werkjes en dit tentoonstellen aan de ouders van de kinderen. Doreen was erg enthousiast en vond dit een leuk idee. Dit hebben we toen in de middag even kort uitgewerkt zodat we dit konden laten zien aan de anderen leerkrachten zodat wij hun ook konden inlichten over ons project.

Op woensdag gaf de leerkracht in het begin van de ochtend zelf les omdat de kinderen Zuid-Afrikaans kregen. Ik ben toen aan de slag gegaan met de huiswerkboekjes en heb verschillende werkbladen gekopieerd en in het werkboekje gedaan. Ik heb een werkblad van getallen erin gedaan maar ook een blad over de verschillende kleuren zodat alles herhaald wordt wat ik met de kinderen heb besproken en heb geoefend. De leerkracht was het hiermee eens. Ook heb ik de contactboekjes een brief gedaan met daarop geschreven dat de kinderen op donderdag vrij waren en dat ze dus niet naar school hoeven te komen. Ook even kort opgeschreven wat het huiswerk was. Na de pauze heb ik een boek voorgelezen aan de kinderen en heb ik het sprookje roodkapje proberen uit te leggen. De kinderen luisterden erg goed en waren erg geïnteresseerd in het verhaal. Dit was erg leuk om te zien. Om 1 uur gingen de kinderen naar huis want om woensdag middag zijn de kinderen vrij. Wij zijn ’s middags lekker in het zonnetje gaan liggen want het was een mooie dag.

Op donderdag waren de kinderen vrij en hebben wij gewerkt aan het project. ’s Middags nog even gewerkt aan school en boodschappen gedaan. De dag vloog voorbij.

Op vrijdagochtend kreeg ik te horen dat ik naar een andere klas verplaatst werd. Ik ging namelijk Marleen helpen in Grade 2 omdat daar de leerkracht niet precies weet wat ze moet doen en het daar eigenlijk gewoon een puimhoop is. Samen met Marleen ga ik ervoor zorgen dat er per dag een overzicht komt wat de kinderen gaan doen en dat de leerkracht zelf ook weet wat ze welke dag moet doen met de kinderen. Ook heb ik samen met Marleen gekeken hoe ver de kinderen al waren om een inschatting te gaan maken welke lessen we moeten schrappen en welke lessen we extra aandacht moeten gaan geven. S’ochtends heb ik de kinderen geholpen tijdens de les en heb ik samen met Marleen lessen gegeven. Je merkt dat de kinderen echt nog niet ver zijn en dat er heel veel verschillende niveaus in de groep zitten. Na school hebben we kort met alle leerkrachten samen gezeten om ons project voor te stellen en afspraken te maken wat betreft lessen en het tijdsschema. Op maandag start ik weer in Grade 2 en gaan we hier het beste van proberen te maken. Ook starten we aankomende week met het project. Ik heb er erg veel zin in en het lijkt mij ook erg leuk om de ouders van de kinderen te ontmoeten.

Ik begin steeds meer te wennen aan het huis en het gaat ook steeds beter. We hebben nu afspraken gemaakt wat betreft het afwassen en schoonmaken. Dit werkt nu gelukkig beter. Koken gaat ook beter. Dit doe ik vaak met Mitch.

  • 07 Mei 2016 - 19:26

    Eric:

    Leuk om al jouw mooie en leerzame ervaringen te lezen!

  • 08 Mei 2016 - 01:05

    Sandy:

    Wat leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken!
    Zo te horen een hele mooie ervaring.
    Ik ben erg benieuwd maandag, dan starten wij ook.

    Veel plezier en succes nog!

  • 08 Mei 2016 - 15:52

    Marijke:

    Ha Denise, wat schrijf je toch gezellig! De keuze voor de kabelbaan snap ik, maar ook dat gedraai.....ook niet echt mijn favoriete bezigheid! Fijn dat je nu al wat meer van de omgeving hebt gezien. Mooi dat je tweetalcoach al hebt ingezet, zal even wennen zijn voor de kinderen, maar dat zal vast snel gaan. En wat een 'actieve' juf heb je in de groep!:-) Wat een mooi projectidee hebben jullie bedacht, fijn dat Doreen er enthousiast over was! Daar kun je veel mee gaan doen met de kinderen. Wel even schakelen nu je naar een andere groep gaat? Maar je kunt daar je talenten wel laten zien in samenwerking met de juf! En gezellig dat je kookt met Mitch, hij is vast pannenkoeken expert! Succes morgen in je nieuwe groep en groeten daar!

  • 11 Mei 2016 - 06:23

    Judith :

    Hoi Denise, wat ontzettend leuk om jullie zo te kunnen volgen! Je beschrijft het erg leuk allemaal. Wat maak je toch veel mee. Super dat jullie ook nog wat van de omgeving kunnen zien. En nu weer een andere klas, ik ben benieuwd wat je daar allemaal weer gaat meemaken. Heel veel plezier en succes weer!

    Groetjes Judith

  • 11 Mei 2016 - 22:14

    Annelies Kottier:

    hi Denise,

    Wat spannend allemaal, ga je nog verdere uitstapjes maken?
    Knap dat je zo voor n drukke klas staat, en alle taken van de juf
    kan uitvoeren.
    maar zo steek je er wel iets van op.
    hoe is met de jongen waar je n beetje op let. ha ha
    ik denk dat hij ondertussen het toch heel leuk vind,dit wil je toch
    niet missen?

    blijf je volgen, groetjes annelies

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

17 Juni 2016

Week 7

05 Juni 2016

Week 6

05 Juni 2016

Week 6

29 Mei 2016

De vijfde week

21 Mei 2016

De vierde week

Actief sinds 03 Feb. 2016
Verslag gelezen: 320
Totaal aantal bezoekers 3716

Voorgaande reizen:

03 Februari 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: