De derde week alweer - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van StageDeniseZuid-Afrika - WaarBenJij.nu De derde week alweer - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van StageDeniseZuid-Afrika - WaarBenJij.nu

De derde week alweer

Blijf op de hoogte en volg

15 Mei 2016 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Maandag :
Ik had van teacher Doreen de sleutel gekregen zodat ik het weekend mijn lessen voor kon bereiden voor aankomende week. Samen met Marleen heb ik de lessen verdeeld en zijn we beiden onze eigen lessen gaan voorbereiden. Op maandag is de leerkracht namelijk nooit aanwezig omdat ze dan nog een studie volgt die ze op maandag altijd aangeboden krijgt. Ik had ervoor gekozen om rekenen, life skills, art en gym te geven. Het is voor mij namelijk al een hele uitdaging om rekenlessen in het Engels te geven dus vandaar dat Marleen Engels zou doen. ‘S ochtends was ik naar Grade 1 gelopen om de abacus ( getallenrekje) te lenen. Ze vertelde dat ik ook de ijsstokjes mee kon nemen dat ik daar misschien ook iets mee kon doen. Ik had bedacht om de grote ijsstokjes als de tienheden te laten gelden en de kleine stokjes voor de eenheden. Tijdens deze les werden namelijk de tienheden en de eenheden aangeboden en moesten de kinderen tellen met sprongen van 5 en 10. Ik begon met de rekenrekjes. Ik had 8 rekjes gekregen, dus de kinderen moesten samenwerken. Dit is voor de kinderen een hele opgave omdat ze het liefste alles zelf willen doen. Ik had van te voren besproken dat de kinderen zuinig met de abacus om moesten gaan omdat ze waren van Grade 1 ( teacher Lena). Ik vertelde de kinderen dat ik de abacus af zou pakken wanneer ik zou zien dat ze er mee gingen spelen of andere dingen mee aan het doen waren in plaats van tellen. De kinderen deden tijdens de les goed mee. Zoals je bij de foto’s kunt zien waren de kinderen geconcentreerd bezig en telden ze goed mee met hun rekenrekje. Omdat de kinderen een uur lang rekenen bezig zijn met rekenen heb ik zelf nog een rekenblad ontworpen waarbij de kinderen gingen oefenen met tientallen en eenheden. Zo kon ik ook meteen zien wie het tijdens mijn les begrepen had en wie nog extra uitleg nodig heeft. Dit was fijn omdat i zag dat we de komende week hier nog aan gingen werken en ik dus die kinderen extra in de gaten kon houden en extra kon helpen tijdens mijn les.

Na rekenen gingen we verder met de Engelse les. De kinderen kregen allemaal een boek waar ze zelf in konden gaan lezen. Ik ben bij de kinderen gaan zitten en heb geholpen met het lezen. Ik merkte dat de verschillen erg groot waren met lezen. Met een aantal kinderen ben ik gaan zitten en heb ik de tekst voorgelezen. Ze moest toen mij nazeggen en met haar vinger volgen wat ze aan het lezen was. Op deze manier oefende ik met haar de uitspraak en leerde ze meer woorden doordat ze die woorden van mij eerst hoorde. Dit vond ze erg fijn. Dit heb ik vervolgens met meerdere kinderen gedaan en heb ze daarna zelfstandig even laten lezen. Dit was erg leuk om te zien omdat de kinderen er op deze manier plezier in kregen. Na het lezen zijn de kinderen naar buiten gegaan en heb ik samen met Marleen gekeken naar de lessen voor dinsdag. Na de pauze heb ik life skills gegeven. Het ging over bacteriën. Dit was een lastig onderwerp. De kinderen dachten namelijk allemaal dat het een visje was. Na een korte uitleg en wat voorbeelden heb ik de kinderen een aantal werkbladen gegeven die ze moesten maken. Dit vonden ze erg leuk. Ze waren op deze manier meteen bezig met bacteriën en ze hoeven niet lang te luisteren en stil te zijn. Dit is namelijk voor deze klas nog een opgave om stil te zijn en te luisteren wat de leerkracht zegt. Je moet dus flink je best doen om alle aandacht te hebben van de kinderen. Na life skills was het alweer tijd om te gaan eten en buiten te spelen. Wij ook snel naar het huis om te eten. Lekkere tomatensoep met stokbrood met kruidenboter. ZO LEKKER! Na het middageten hadden we art. De leerkracht had aangegeven dat we iets moesten doen met food. Ik had een blad gemaakt die je hieronder ook kunt zien, waar een bord met mes en vork op stonden getekend. De kinderen kregen dan de opdracht om zelf iets te knutselen met food wat ze lekker vonden. De creativiteit lag dus bij de kinderen. Er waren echt leuke borden gemaakt. Er zitten dus wel een aantal creatieve kinderen in mijn klas. Na Art gingen we buiten spelen. De jongens gingen voetballen en de meiden speelden open the gate. Een populair spelletje in Zuid-Afrika. Na het buitenspelen was het alweer tijd om naar huis te gaan. De dagen vliegen voorbij.

Op dinsdag hebben we hetzelfde gedaan met rekenen als de dag ervoor. Het was erg leuk om te zien dat de kinderen die het de dag ervoor moeilijk vonden, nu steeds beter begrepen. De kinderen werden ook steeds enthousiaster omdat ze het door begonnen te krijgen. Ook hebben we weer tijd ingeroosterd om met de kinderen Engelse boekjes te gaan lezen. Dit heb ik weer hetzelfde gedaan als op de maandag omdat dit ook erg goed werkte en de kinderen op deze manier er veel meer plezier in krijgen.

In de middag kwamen er studenten uit Stellen Bosch die met de hele school een aantal activiteiten gingen doen rondom lichaam. Grade 3 kwam naar onze klas toe en er kwamen 5 studenten onze klas in. De kinderen kregen de opdracht om een slak te gaan maken met vingerverf. De kinderen hebben er iets moois van gemaakt. Na die activiteiten mochten de kinderen hun boterhammen op eten en mochten ze nog even kort naar buiten. Na het buitenspelen was de dag weer om. De kinderen mochten of naar hun taxi of mochten buitenspelen en wachten totdat de taxi arriveerde en ze mee konden naar huis.

Rond 4 uur ben ik samen met Mitch, de kinderen gaan ophalen van het huis en kregen ze de mogelijkheid om op de computers iets te doen. Wij konden op dat moment mooi even aan school werken. Rond 6 uur gingen we weer terug naar het huis en hebben we gekookt. Dit smaakte best prima, we hadden namelijk nasi gemaakt. Dat was best prima te doen!
Op woensdag en donderdag moest ik Grade r overnemen omdat de leerkracht niet kon komen met vervoer omdat er een protest gaande is en ze niet met het vervoer. Ik begon met de dagen van de week. De kinderen kenden namelijk een liedje die ze elke ochtend zingen om de dagen van de week te oefenen. Vervolgens hebben we kort besproken welke datum het vandaag was, welk weer het was, welk seizoen en hoe de dag eruit ging zien. Dit was nog best lastig om te vertellen omdat ik nog niet echt voor ogen had hoe ik het aan ging pakken omdat ik niet wist waar dat de leerkracht met de kinderen mee bezig was. Ik heb na de dag planning een boek voorgelezen. Ik heb dit interactief gemaakt zodat de kinderen meer werden betrokken bij het verhaal en de aandacht er beter bij bleef. Dit werkte best goed. Na het voorlezen heb ik snel nog een werkblad gezocht op het internet over het verhaal. De kinderen hadden namelijk de mogelijkheid om te eten en buiten te spelen. Buiten waren meer leerkrachten dus die konden mooi even op de kinderen letten terwijl ik bezig was met het zoeken van werkbladen. Toen de kinderen weer binnen kwamen heb ik ze de werkbladen gegeven en heb ik de kinderen kort uitgelegd wat de bedoeling was. Ook heb ik gezegd dat het rode stoplicht aanstond en de kinderen dus niet met elkaar mochten overleggen en het echt zelf moesten maken. Dit werkte best goed. De kinderen waren stil. De kinderen die ik wel hoorde, schreef ik de naam van op het bord en dan wisten ze dat ze al 1 waarschuwing hadden. Bij 2 waarschuwingen moesten ze naar teacher Doreen omdat dit de regels van school zijn. Na het werkblad heb ik het spelletje Simon say met voorzetsel. Ik zei dan bijvoorbeeld: ga voor je stoel staan, ga op je stoel staan, ga links van je stoel staan. Dit vonden de kinderen erg leuk. Na het spelletje ben ik met de kinderen naar buiten gegaan en heb ik een kort parcours uitgelegd met takjes en stenen. De kinderen moesten het parcours lopen. De kinderen vonden dit harstikke leuk en waren goed betrokken. Na deze activiteit heb ik de kinderen binnen hun tas laten pakken en mochten ze in de rij gaan staan zodat ze naar huis konden. Ik heb toen de kinderen verteld dat ik er de rest van de week ook nog zou zijn en heb ze een fijne dag gewenst. De kinderen konden nu naar hun taxi gaan. Op donderdag heb ik een aantal andere werkbladen gekopieerd en heb ik de letters met de kinderen geoefend. De dag zag er in grote lijnen hetzelfde uit maar was met andere activiteiten. Ik vond het leuk om te zien dat de kinderen mij steeds meer als teacher gingen zien. Ze luisterden donderdag ook erg goed en wisten waar ze zich aan moesten houden. Dit was erg leuk om te zien. Op donderdag kreeg ik te horen dat de leerkracht op vrijdag er weer zou zijn dus dat ik weer terug kon naar mijn eigen klas. Dit vond ik wel erg fijn. Ik wilde namelijk op vrijdag gaan starten met het project.

De kinderen speelde vaak het spelletje: wie het langste stil kan zijn. Dus we gingen eten en de kinderen waren muis stil. Doreen was helemaal verbaasd dat de kinderen dit konden. Na de pauze heb ik geoefend met de voorzetsel: voor de stoel, achter de stoel, naast de stoel, onder de stoel. Dit heb ik gedaan met het spelletje Simon say De kinderen waren erg enthousiast. Na dat spel ben ik met de kinderen gaan hinkelen. Buiten een parcours getekend en de kinderen moeten mij volgen. Dit was ook erg leuk.

Op vrijdag stond ik gelukkig weer in grade 2. Ik begon daar met het project uit te leggen. Marleen en ik hadden plaatjes gezocht over Frankrijk. De kinderen moesten nadat ze de plaatjes gezien hadden, raden aan welk land we de komende 3 /4 weken aan gingen werken. De kinderen kenden nog niet veel over Frankrijk dus dat is wel erg leuk omdat je ze dus veel kunt gaan leren over het land. Na de pauze ging ik samen met Mitch naar Grade 4/5. Daar hebben we precies hetzelfde gedaan alleen hebben ze daar het land: Duitsland. Aan het einde kregen de kinderen een tekening met de vlag die ze zelf moesten in kleuren. Vervolgens heb ik deze samen met Mitch opgehangen in de klas zodat de kinderen wisten hoe de vlag eruit zag maar ook dat ze gingen werken aan Duitsland. Dit heb ik ook in mijn klas gedaan. Daar hangt nu de vlag van Frankrijk. Toen ik klaar was bij Grade 4/5 ben ik Mitch gaan helpen in zijn klas met het introduceren van het project. Ik ben dus voornamelijk bezig geweest met het project. Dit was erg leuk omdat de kinderen ook erg enthousiast waren.

  • 15 Mei 2016 - 14:45

    Toine Van Arendonk:

    Mooi verslag weer, Denise. En goed te lezen dat de leerlingen beter gaan luisteren en steeds meer respect voor je krijgen. Dat heb je in die korte tijd toch maar mooi voor elkaar gekregen. Vive la France, voor de komende weken. Ik kijk nu al uit naar het verslag van volgende week.

  • 15 Mei 2016 - 15:07

    Marijke:

    Ha Denise, wat fijn om je verslag weer te lezen! Flexibel zijn en inspelen op onverwachte situaties, daar ben je nu wel erg goed in!:-) En wat mooi dat je de kinderen steeds weet te boeien! Simon say blijft een leuk spel he! Wie weet komt coöperatief leren ook nog aan bod? Succes met Frankrijk komend week en groeten weer, ook aan Mitch!

  • 15 Mei 2016 - 20:42

    Ine:

    Hoi Denise,

    Leuk om je verslagen te lezen !! Mooi hoe je de kinderen met simpele dingen (stokjes en telraam)rekenen leert!! En al drie weken voorbij .
    Ook leuke foto's!! Nou heel veel plezier en ik ben benieuwd naar je volgende verslag.
    Gr Caspar Ine en Ivo

  • 15 Mei 2016 - 23:11

    Marianne:

    Hoi Denise,
    Heel leuk om ook te lezen hoe het met je gaat.
    We appen natuurlijk ook heel wat af samen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

17 Juni 2016

Week 7

05 Juni 2016

Week 6

05 Juni 2016

Week 6

29 Mei 2016

De vijfde week

21 Mei 2016

De vierde week

Actief sinds 03 Feb. 2016
Verslag gelezen: 616
Totaal aantal bezoekers 3713

Voorgaande reizen:

03 Februari 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: