De vierde week - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van StageDeniseZuid-Afrika - WaarBenJij.nu De vierde week - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van StageDeniseZuid-Afrika - WaarBenJij.nu

De vierde week

Blijf op de hoogte en volg

21 Mei 2016 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Maandag 16 mei:
Grade 2
De leerkracht was niet aanwezig. We waren de ochtend gestart met de dagen van de week, de dag van vandaag en een kort gesprek over het weekend. Vervolgens hebben de kinderen een rekentoets gemaakt om te kijken of de kinderen het de afgelopen weken begrepen hadden en welke kinderen we nog extra aandacht moesten geven. Na de rekentoets ging Marleen met de kinderen een verhaal lezen in het Engels. Ik ben toen gaan kijken naar een huiswerkschema voor in de messageboekjes. Het leek mij een goed idee om een schema te maken met het huiswerk voor de gehele week zodat we niet elke dag er iets in moeten schrijven. Ik heb een schema gemaakt en deze geplakt in de messageboekjes. Na Engels hadden de kinderen pauze. Na de pauze hadden we ons project over Frankrijk. We hebben de kinderen iets uitgelegd over de continenten in de wereld en in welk continent Frankrijk ligt. Vervolgens hebben we de kinderen verteld wat de hoofdstad van Frankrijk is en hebben we daar de Eifeltoren aangekoppeld. We hebben de kinderen wat verteld over de Eifeltoren en vervolgens mochten de kinderen zelf een Eifeltoren maken. We hadden een werkblad gevonden waarop de kinderen zelfstandig de Eifeltoren konden maken. We hebben de kinderen geholpen met het plakken omdat dit nog lastig was. Na het project heb ik life skills gegeven. De les ging over hoe je iemand kan helpen en hoe je dat het beste kon doen. Ik heb de kinderen dit eerst in tweetallen laten bespreken. Vervolgens heb ik een aantal tweetallen laten vertellen wat ze besproken hadden en heb steekwoorden op het bord gezet. Vervolgens heb ik samen met de kinderen het werkblad gemaakt omdat het een lastig werkblad was en niet duidelijk stond beschreven wat ze moesten doen. Na life skills kregen de kinderen de tijd om wat te eten en mochten ze naar buiten. Na de tweede break ben ik buiten met de kinderen buiten voetbal gaan spelen. Ik liet de kinderen zelf teams maken. Vervolgens heb ik meegespeeld en heb ik gekeken welke kinderen er samen konden spelen en welke kinderen hier nog moeite mee hadden. Na voetbal ging ik met de kinderen naar binnen en heb ik uitleg gegeven over het huiswerk en het schema. Daarna was het al tijd om naar huis te gaan.

Op dinsdag heb ik eerst een les gegeven in Grade 4-5 over Duitsland. We hebben het ook gehad over de continenten in de wereld en vervolgens gepraat over de hoofdstad en de hondenburg. De kinderen mochten daarna de hondenburg natekenen en er informatie bij schrijven die wij verteld hadden. Ook hebben we een mind map op het bord gemaakt waarop de kinderen konden zien wat ze op moesten schrijven en wat het belangrijkste was wat betreft de Brandenburg. Na de pauze heb ik geholpen in Grade 2 met de spellingsbladen en heb ik een rekenles gegeven. De kinderen vonden de getallenlijn erg lastig dus hier heb ik wat extra tijd aan besteedt. Ik heb het in stapjes uitgelegd. Aan het einde van de les snapten de kinderen de getallenlijn, dus mijn doel is bereikt. Ik had een werkblad gemaakt maar hier ben ik niet meer aan toe gekomen. Na de tweede pauze heb ik Mitch geholpen met het project over Nederland. Ook hier hebben we de continenten besproken en hebben we uitleg gegeven over de koning en koningin. Vervolgens kregen de kinderen het hoofd van maxima en moesten ze daar een jurk bij maken. Je zag meteen welke kinderen er creatief waren en welke het nog lastig vonden om iets zelf te bedenken. Na het project mochten de kinderen alweer naar huis. De dag is voorbij gevlogen. Het is leuk om bij alle klassen iets te mogen doen en de kinderen daar te leren kennen.

Op woensdag zijn we verschillende scholen gaan bezoeken. We begonnen bij een High school met alleen maar jongens. Dit was erg interessant om te zien omdat je daar een groot verschil zag met de school waar ik nu stage loop. Het was erg luxe ingericht en de klassen waren netjes in gericht. Tijdens de rondleiding kwamen we terecht in een zaal waar dat de studenten zanglessen en drama lessen kregen aangeboden. De man die ons een rondleiding gaf, vroeg aan de leerkracht of dat hij een stukje aan ons kon laten horen. Dit was erg indrukwekkend. De jongens kwamen allemaal voor ons staan en begonnen een lied te zingen. Hij vertelde dat hun het beste zangkoor zijn van Zuid-Afrika. De jongens hebben echt iets laten zien van hun zanggroep. Vervolgens gingen we naar het museum in de school. Doreen gaf aan dat we door moesten en dat we naar de volgende school gingen. Een echt typisch Zuid-Afrikaanse school. Je zag daar veel verschil met de vorige school. Bij deze school zaten de kinderen met 45 kinderen in 1 klas en zaten ze soms met zijn 2e op 1 stoel. Bij de eerste school zaten er gemiddeld 20 studenten in de klas en hadden ze een eigen tafel met luxe ingericht lokaal. We kregen een korte rondleiding waarin we te zien kregen hoe de klassen ingericht waren en hoe de school eruit zag. Vervolgens gingen we door naar de 3de school. Hier had Doreen klein kinderen zitten dus ze was helemaal enthousiast. De leerkrachten vonden het ook leuk om ons te zien en we moesten zelfs met de kinderen op de foto. Bij deze school zagen we ook dat er per klas 40-50 kinderen zitten. De kinderen zaten hier krap op elkaar. De leerkracht gaf zelf ook aan dat het lastig is om les te geven in zo’n grote groep omdat het niveau erg verschilt en je hier dan moeilijk op in kan spelen. Dit kan ik me natuurlijk goed voorstellen. Dit is soms al lastig met 30 kinderen in een klas, laat staan met 40-50 kinderen. Na de rondleiding gingen we terug naar school en had ik nog aan school gewerkt. Het was deze dag echt slecht weer dus het was niet heel erg om aan school te werken.

Op donderdag begon ik ‘s ochtends in Grade 2, mijn eigen klas, met rekenen. Ik ben verder gegaan met de getallenlijn waar ik dinsdag mee was geëindigd. Ik merkte dat de kinderen het snapten en dat ze het graag aan mij wilden laten zien. Hier was ik wel trots op, omdat ik maandag merkte dat ze het moeilijk vonden. Na de uitleg had ik het werkblad uitgelegd en heb ik de eerste twee oefeningen uitgelegd. Ik merkte dat de meeste kinderen het begrepen en heb ze toen aan het werk gezet. Ik heb Nelly, Leodrey en Leon bij mij voorin de klas gezet en ben ik samen met hen de opdrachten gaan maken. De leerkracht vroeg waarom ik hiervoor had gekozen en gaf vervolgens aan dat ze dit een goed idee/plan vond en dat ze dit ook ging proberen tijdens haar lessen. Na rekenen zijn Marleen en ik gestart met project over Frankrijk. We hebben de kinderen uitleg gegeven over verschillende gebouwen en kerken die in Frankrijk staan en die belangrijk zijn. Na de uitleg hebben we de kinderen een werkblad gegeven waarin ze de coördinaten gingen leren. We hadden de plaatjes van de gebouwen en kerken in een rooster gezet. De kinderen moesten aangeven waar dat bijvoorbeeld: Notre dam lag. Dat lag bijvoorbeeld in: D1. Vervolgens zijn we met de kinderen gaan kijken welke route we moesten nemen als we de kortste route van het hotel naar Opéra wilden nemen. De kinderen waren enorm enthousiast en konden het eigenlijk allemaal wel goed aangeven en maken. dit was leuk om te zien. Ik had namelijk van te voren niet verwacht dat de kinderen dit konden en dat ze dit zo snel begrepen. Na ons project was het pauze en gingen de kinderen naar buiten. Na de pauze ben ik aan de slag gegaan met de ster van de dag te maken. We hebben de ster van de dag uitgelegd hoe het werkt en ze wilde dit meteen invoeren in haar klas. Ze staat open voor nieuwe dingen dus dat is wel erg leuk. Ik ben daar toen mee aan de slag gegaan terwijl de leerkracht Afrikaans gaf. Ook heb ik een klaar opdracht gemaakt. Ik verschillende letters in een schema gezet en deze gekopieerd. De kinderen kunnen wanneer ze klaar zijn, zelf woorden leggen. Ik kan dit ook met de gehele klas doen en de kinderen de opdracht geven om met zo veel mogelijk letters een woord te leggen. Na de pauze moest ik samen met Mitch naar Grade 1. We hebben het daar gehad over Nelson Mandela. Ik heb een verhaal voorgelezen over Nelson Mandela waarin alles duidelijk verteld werd met behulp van duidelijke plaatjes. De kinderen luisterden aandachtig. Tijdens het voorlezen stelde ik vragen aan de kinderen om ze zo veel mogelijk bij het verhaal te betrekken. Halverwege het verhaal ben ik gestopt omdat het verhaal anders te lang zou duren. We hebben de kinderen in tweetallen een puzzel gegeven. Ze moesten Mandela maken met de puzzel. De kinderen gingen meteen aan de slag. We hadden er een wedstrijdje van gemaakt, wie is er het snelste klaar? Na de puzzel gaf de leerkracht aan dat er kinderen waren die kleren hadden meegenomen die typisch Zuid-Afrikaans waren. Dit was echt super leuk. De kinderen gingen dansen voor de klas en zagen er leuk uit. Ik heb hier een foto van gemaakt die ik hieronder heb toegevoegd. Het was al snel 3 uur en de kinderen gingen naar huis. De leerkracht was erg enthousiast over onze les.

Rond 4 uur hadden we met Clemens ( leerkracht van de PABO) geskypet. Even kort over gehad hoe het hier gaat en waar we mee bezig zijn. Na het skypen gingen we weer terug naar het huis om te koken.

Op vrijdag zijn we met alle stagiaires een Town ship gaan maken. We waren begonnen in een museum waar ze eerst een filmpje lieten zien over hoe het er vroeger aan toe ging in de sloppenwijken. Ik kon het filmpje niet goed volgen want ze spraken een taal waar ik niet van kon zeggen welke taal het was. Na het filmpje kregen we een korte rondleiding in het museum. Vervolgens kregen we een rondleiding buiten bij een huis wat ze in het filmpje laten zien hadden. We zagen daar hoe het er vroeger uit zag en wat ze vroeger hadden in een kamer. Ook kregen we de toiletten te zien die ze vroeger gebruikten. Dit was niet meer dan een emmer. Vervolgens liepen we door en zagen we meer van de sloppenwijk. Ze vertelde er niet veel over maar ik zag natuurlijk wel het een en het ander. Dit vond ik het meest indrukwekkend. Je zag in wat voor ‘huizen’ de mensen daar wonen en hoe het leven er in een sloppenwijk uit zag. Na de rondleiding gingen we terug naar school. Doreen gaf aan dat we lekker weekend mochten gaan houden en mochten gaan genieten van het weer. Dit hebben we natuurlijk gedaan. Mitch en ik waren lekker buiten op een handdoek gaan liggen in de zon. Op een gegeven moment kwamen de schoolkinderen naar ons toe en vroegen of dat wij een massage wilden. Hier zeggen wij natuurlijk geen nee tegen. Lekker in de zon heb ik kunnen genieten van een massage van 3 kinderen. Wat een lol hadden de kinderen. Ze vonden het super leuk om te doen.

Dit weekend ga ik aan school werken en morgen ga ik naar de Summer set mall. Daar gaan we gezellig lunchen, shoppen en avondeten. Even lekker weg van school/ het huis!

  • 22 Mei 2016 - 13:21

    Toine Van Arendonk:

    Mooi verslag weer, Denise. Erg leuk om te lezen dat het lesgeven steeds weer beter gaat, en dat in het Engels. Great job, girl! Pas maar op dat ze je daar geen baan gaan aanbieden ... :) Geniet van de vele indrukken die je daar op doet; ook buiten het lesgeven.

  • 22 Mei 2016 - 16:21

    Marijke:

    Ha Denise! Wat ben je een bezige bij!! Van de ene groep naar de andere, inspelen op onverwachte situaties en van het ene projectland naar het andere! Gelukkig is er tijd om nog iets te horen over de townships en te gaan shoppen: even ontspannen en los komen van je school is dan erg welkom, denk ik! En wat lief dat de kinderen jou en Mitch een massage wilden geven: dat zal lol hebben gegeven! Succes weer in de komende week en groeten!

  • 22 Mei 2016 - 19:15

    Johan Van Arendonk:

    Het is goed te lezen wat je allemaal doet daar in Zuid Afrika.
    Gisteravond bij je ouders nog foto's gekeken.
    Ik hoop dat je veel geniet van de mooie omgeving daar.
    Nog even wachten en dan komen je ouders op bezoek. Dat zal ook wel bijzonder zijn.
    Groetjes uit Drunen , Anneke Johan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

17 Juni 2016

Week 7

05 Juni 2016

Week 6

05 Juni 2016

Week 6

29 Mei 2016

De vijfde week

21 Mei 2016

De vierde week

Actief sinds 03 Feb. 2016
Verslag gelezen: 530
Totaal aantal bezoekers 3717

Voorgaande reizen:

03 Februari 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: