De vijfde week - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van StageDeniseZuid-Afrika - WaarBenJij.nu De vijfde week - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van StageDeniseZuid-Afrika - WaarBenJij.nu

De vijfde week

Blijf op de hoogte en volg

29 Mei 2016 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Op maandag waren we zoals gewoonlijk alleen zonder leerkracht. We hadden de lessen goed verdeeld zodat we allebei evenveel konden doen in de klas. We starten de dag altijd met het benoemen van de dag en welke maand het is. Dit is zelfs voor een aantal kinderen lastig. Ze weten dan niet dat het maandag is en welk nummer er na de 22 komt. Vervolgens lieten we de kinderen iets over het weekend vertellen. Erick kwam ’s ochtends vol trots naar mij toe omdat hij een zusje had gekregen. Hij vertelde dat hij hier meer over wilde vertellen in de klas. Hier maken wij natuurlijk tijd voor vrij en gaven Erick als eerste de beurt om iets te vertellen over zijn weekend. Hij heeft er ruim 5 minuten over gepraat, wanneer hij een zusje had gekregen, hoe het vervolgens ging met zijn moeder en zijn zusje, dat hij niet bij zijn zusje mocht kijken omdat kinderen niet allowed waren. Dit was omdat zijn moeder te veel bloed had verloren waardoor ze kinderen niet binnen lieten. Vervolgens hebben we nog meer kinderen de beurt gegeven en ben ik verder gegaan met het uitleggen van de rekentoets. Samen met Marleen had ik een rekentoets gemaakt over de stof van de afgelopen 5 lessen. We doen dit omdat we helemaal geen informatie hebben over de kinderen en we over 2 weken de rapporten al met de kinderen mee moeten geven. Ik had dit voorgesteld aan de leerkracht van onze groep en die vond dat wel een slim idee, dus vandaar dat we dat nu om de 5 lessen per vak gaan doen. Je kunt dat dan ook aan ouders laten zien waar hij/zij moeite mee heeft als ze daar naar vragen. Ik merkte dat de kinderen het begin erg makkelijk vonden allemaal maar dat ze veel tijd in de minsommen staken. De plussommen gingen bij de meeste kinderen nog best goed maar de minsommen waren nog erg lastig. Na de toets gaf Marleen Engels en ben ik de toetsen gaan nakijken en verwerken in het schema. Ik heb er ook bijgeschreven wat de kinderen lastig vonden en waar we nog aan moeten gaan werken de komende weken. Ook heb ik het huiswerkschema gemaakt voor deze week en deze ingeplakt in de message boekjes van de kinderen. Na Engels was het pauze en gingen wij vast dingen klaar leggen voor ons project dat we naar de pauze wilden starten. Na de pauze heb ik samen met Marleen uitleg gegeven over de Mona Lisa omdat ze daar de vorige les erg naar geïnteresseerd waren. De kinderen kregen eerst een korte uitleg en moesten vervolgens zelf de Mona Lisa maken. Ze kregen een lijst en het gezicht van Mona Lisa. De opdracht was dat ze zelf de Mona Lisa gingen afmaken en dat ze gebruik gingen maken met verschillende kleuren, want wij wilden geen wit meer zien. De kinderen vonden het lastig om eraan te beginnen maar uiteindelijk is het wel een mooi resultaat geworden. Dit kun je terug zien bij de foto’s. We hebben hier de kinderen genoeg tijd voor gegeven zodat ze het afkonden maken en ook netjes af konden maken. De tijd vloog voorbij en het was alweer pauze. De kinderen per tweetallen hun handen laten wassen en na het handen wassen mochten ze eten. Na de pauze ging Marleen naar Grade R, dus stond ik alleen voor de klas. Dat vond ik natuurlijk wel leuk! Na de pauze ben ik met de kinderen gestart met Life Skills. We hebben het gehad over dieren die leven op het land en dieren die leven in het water. Vervolgens moesten ze die dieren ook tekenen. Na life Skills ben ik met de kinderen naar buiten gegaan. Ik was begonnen met het uitleggen van handbal en vervolgens gingen we dit ook spelen. Om kwart voor 3 kwam Doreen aan en riep naar mij dat alle kinderen naar binnen moesten. Dus ik had alle kinderen naar binnen gestuurd maar had geen flauw idee waarom dat zo was. Toen we binnen zaten stak 1 kind zijn vinger op en zij dat er kinderen in de lijn buiten stonden. Toen besefte ik me dat Richard een vrijwilliger afscheid ging nemen. Snel met de kinderen in de rij gaan staan. De kinderen vonden het jammer dat Richard vertrok. Na het afscheid was het alweer tijd om naar huis te gaan. Het was een drukke dag geweest!

Op dinsdag had ik weer projectlessen gepland staan in Grade 4/5 en in Grade 6/7. Ik begon de ochtend wel eerst in mijn eigen klas. Daar heb ik de dagen van de week besproken en de datum van vandaag. Ook hadden we het nog even kort met Erick gehad over zijn zusje hoe het nu ging etc. Vervolgens stond Mitch in onze klas omdat we naar Grade 4/5 moesten. De leerkracht had daar aangegeven dat de kinderen een vlag wilden maken en de letters van Germany wilden maken. Dit hadden we natuurlijk meteen meegenomen omdat het belangrijk is dat de kinderen ook zelf met ideeën komen. We waren daar meteen mee gestart. Er waren kinderen die de vlag wilden maken en er waren kinderen die de letters wilden inkleuren met de kleuren van de vlag. Dit duurde nog best lang. Wanneer iedereen daarmee klaar was, gaf Mitch een korte uitleg over de Berlijnse muur. Vervolgens ging ik verder met het werkblad. Ik heb uitgelegd hoe het register werkt met de coördinaties. Ik merkte dat de kinderen het goed en snel oppakten en heb ze toen meteen zelfstandig het af laten maken omdat ze dan allemaal moeten nadenken over het antwoord. Mitch en ik liepen rond en hielpen de kinderen. De leerkracht gaf aan dat het een goede opdracht was omdat ze dit moeten leren in Grade 4/5. Na het werkblad was het tijd om pauze te gaan houden. Na de pauze ben ik terug gegaan naar mijn eigen klas. Samen met Marleen ben ik toen leesboekjes gaan zoeken bij Grade 1. Dit omdat de leerkracht Afrikaans gaf en wij dus tijd vrij hadden. We hadden gezocht naar makkelijk boekjes zodat de kinderen zelf kunnen gaan oefenen met lezen. Na Afrikaans was het weer pauze en konden de kinderen hun handen gaan wassen en eten. Na de pauze moest ik naar Grade 6/7. Daar hebben we het gehad over windmolens. Na de uitleg zijn de kinderen zelf een d windmolen gaan maken. wanneer ze daarmee klaar waren mochten ze van een doosje, zelf een molen maken. De kinderen hadden veel tijd nodig voor de 3d molen dus waren niet ver gekomen met het doosje. Om 3 uur gingen de kinderen naar huis en moest ik huiswerk gaan doen met Rebecca. Dit was een hele opgave. Ze is snel afgeleid en heeft er maar weinig zin in. Gerald haar broertje was binnen 10 minuten klaar terwijl ik met Rebecca daar een uur over heb gedaan. Dit heb ik bij Bubbles ( haar moeder) aan gegeven en die zou dit gaan bespreken met Rebecca.

Op woensdag begon Marleen met Rekenen. Ik ben toen samen met de leerkracht gaan kijken naar de jaarplanning zodat ik die kon gaan kopiëren. Na rekenen heb ik Engels gegeven. Ik merk dat de kinderen steeds beter luisteren en ze het ook steeds beter begrijpen. Na Engels was het alweer pauze en dus tijd om hun handen te wassen en wat te eten. Na de pauze moest ik naar Grade 1 voor het project. Daar las Mitch het verhaal verder voor over Nelson Mandela en na het boek had ik uitgelegd wat we gingen knutselen. We gingen namelijk een zwarte vrouw of man maken omdat Nelson Mandela daarvoor op kwam. Bij de vrouwen kwam ook een mand op het hoofd met eten. Dit omdat dit in Zuid-Afrika vaak voorkomt. De leerkracht was erg enthousiast en vond het een super leuke les. Omdat de kinderen om 12 uur uit zijn, was het alweer tijd om naar huis te gaan. De woensdagen en vrijdagen vliegen altijd snel voorbij.

Op donderdag startte ik de dag weer met de dagen van de week. Vervolgens startte ik met rekenen. Eerst moesten de kinderen zoveel mogelijk sommen bedenken bij het getal 5. Zo heb ik een aantal cijfers met de kinderen behandeld. Vervolgens ging ik door met de voorzetsels. Dit heb ik ook gedaan met behulp van het spelletje: Simon Says. Na het spelletje heb ik de kinderen daar een werkblad over gegeven. Alle kinderen hadden alles goed gemaakt. Ze leren dus veel wanneer ze allemaal bezig zijn. Dit neem ik natuurlijk mee naar mijn volgende lessen. Na rekenen gingen Marleen en ik verder met het project. We hebben de 7 contineten van de wereld herhaald omdat ze dit nog niet goed wisten en ze moesten de landen netjes recht schrijven volgens Doreen. En dat hadden ze de vorige keer niet gedaan. Dit duurde zeker een uur. Nu kennen de kinderen wel alle contineten en kunnen ze ook aanwijzen waar het ligt. Na de pauze gaf onze leerkracht weer Afrikaans en heb ik samen met Marleen de les van het project geëvalueerd. Na Afrikaans heb ik Life Skills gegeven over bijen en mieren. We hebben samen een verhaal gelezen over mieren en bijen en hebben daar vervolgens opdrachten over gemaakt. In de pauze heb ik geholpen met het invullen van het rapport. Na de pauze ben ik naar Grade 1 gegaan samen met Mitch. We hebben daar het knutselwerkje afgemaakt. De leerkracht was niet aanwezig dus wij hebben de kinderen naar huis laten gaan etc. Toen de kinderen weg waren, hadden Mitch en ik de muur mooi gemaakt met allemaal werkjes over Zuid-Afrika. Vervolgens moest ik snel met Rebecca huiswerk maken omdat ik van 4-6 met de kinderen naar de computerlab moet. Het was een drukke dag. Ik heb geen minuut stil kunnen zitten dus s’ avonds lag ik om 8 uur knock out in bed.

Laatste dag van de week alweer. Op vrijdag begon ik met de dagen van de week zoals we dat altijd doen. Vervolgens gingen we het afscheidscadeau voor Lena afmaken. Ik had foto’s van de kinderen gemaakt en deze uitgeprint. Ik vertelde de kinderen dat ze er voorzichtig mee moesten zijn omdat ze maar 1 foto kregen. Ze moesten zelf kijken hoe ze de foto uitwilden knippen. De foto moesten ze op hun handafdruk plakken. Vervolgens schreef ik een aantal zinnen op het bord in het Engels die ze konden gebruiken. De kinderen vonden het lastig om een zin te bedenken dus vandaar dat ik een aantal zinnen op het bord had gezet. Toen we klaar waren met het afscheidscadeau heb ik de kinderen een Engelse toets gegeven. Ik begon eerst met de tekst samen te lezen en vervolgens heb ik ze aan het werk gezet. ik zag meteen welke kinderen het makkelijk vonden en welke kinderen eigenlijk nog hulp nodig hadden. Dit heb ik besproken met mijn leerkracht en dit hebben we ook genoteerd. Dit bleek later ook uit de toets resultaten. Na de toets ben ik met Agape Lena gaan halen voor het afscheidscadeau te overhandigen. Lena vond het super leuk en had ook voor elk kind een foto af laten drukken met achterop een persoonlijke tekst. Dit vonden de kinderen erg leuk. Na het afscheid was het alweer pauze. Na de pauze moest ik samen met Mitch naar Grade 4-5. We hadden voor de kinderen een puzzel gemaakt van de belangrijkste bezienswaardigheden van Duitsland. We hadden per kind 1 puzzel van 60 stukjes. We hadden de puzzel iets te moeilijk gemaakt. we hadden namelijk ook gepland staan om te starten met het aanleren van een Duits liedje. Hier hadden we uiteindelijk geen tijd meer voor. Om 12 uur gingen we lekker naar huis en ben ik nog snel met Rebecca haar huiswerk samen gaan maken. Na het huiswerk heb ik met Mitch chocolade muffins gebakken. HEERLIJK haha!!

Op zaterdag zijn we naar Robbeneiland geweest. De tour starten om 1 uur bij Waterfront in Kaapstad. Eerst snel nog even wat geluncht en toen naar de boot. Op de boot was het ijs en ijs en ijs koud. Tijdens de bootreis kwamen we zeehonden tegen. Ik was helemaal blij terwijl de rest er eigenlijk niet veel om gaf haha. Toen we op het eiland aankwamen, kregen we een rondleiding over het eiland. Als laatste gingen we naar de gevangenis waar Nelson Mandela gezeten heeft. Dit vond ik het meest indrukwekkend. Ook vertelde de man zijn eigen levensverhaal. Hij had namelijk ook daar vast gezeten. Dit was ook erg indrukwekkend. Na de rondleiding werden we met de boot weer terug gebracht naar Waterfront. ’S Avonds lekker uiteten geweest en boodschappen gedaan.

  • 29 Mei 2016 - 13:23

    Toine Van Arendonk:

    Weer een erg mooi verslag, Denise. En leuk om te lezen dat jullie zoveel verschillende onderwerpen in de klassen behandelen. Ik ben erg benieuwd naar de foto's. Keep up the good work!

  • 29 Mei 2016 - 16:04

    Marijke:

    Ha Denise, weer boeiend om je verslag te lezen! Wat een intensieve dagen zijn het voor jullie! Je improvisatielatent en creativiteit komen nu prima van pas! En het snel kunnen schakelen...dat wordt een extra competentie van je! :-) En het bezoek aan Robbeneiland lijkt me idd erg indrukwekkend. Fijn dat de chocolademuffins goed gelukt waren, die zullen wel gesmaakt hebben! Succes weer komende week....het zit er alweer bijna op voor jullie...wat vliegt de tijd! Groeten voor jou en de anderen!

  • 03 Juni 2016 - 21:23

    Hannie:

    Hoi Denise, wat heb ik weer van je verhalen genoten. Ik vind het zo boeiend wat je vertelt.
    En ik heb veel bewondering voor wat je daar allemaal doet. Zoveel indrukken voor je, maar je lijkt je er goed doorheen te slaan. Werken met kinderen kan ook veel voldoening geven.
    Nog een fijne tijd daar! Groetjes, Hannie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

17 Juni 2016

Week 7

05 Juni 2016

Week 6

05 Juni 2016

Week 6

29 Mei 2016

De vijfde week

21 Mei 2016

De vierde week

Actief sinds 03 Feb. 2016
Verslag gelezen: 469
Totaal aantal bezoekers 3723

Voorgaande reizen:

03 Februari 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: