Week 6 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van StageDeniseZuid-Afrika - WaarBenJij.nu Week 6 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van StageDeniseZuid-Afrika - WaarBenJij.nu

Week 6

Blijf op de hoogte en volg

05 Juni 2016 | Zuid-Afrika, Kaapstad

In de nacht van zondag op maandag had ik slecht geslapen. Rond kwart over 2 ging het alarm af van de school. Ik zag een iemand langs onze kamer lopen en lag dus stokstijf in bed. Ik had gehoopt dat of Linda of Marleen het zou horen maar helaas ik was als enigste wakker. Na een aantal uur was ik toch maar weer in geslapen vallen. Ik had er niks meer over gehoord dus zal wel vals alarm zijn geweest maar in een ander land schrik je daar toch van.

Op maandag begon Marleen met rekenen en ben ik het huiswerk gaan verwerken in het schema en heb dit ook meteen in de messageboekjes geplakt. Ook heb ik gegevens voor het rapport genoteerd en dit afgegeven bij Doreen. Na rekenen gaf ik Engels. Ik had eerst de tekst samen met de kinderen gelezen en liet ze daarna nog een keer zelf de tekst lezen. Vervolgens ging ik verder met de opdrachten. Ik merk dat je hier echt alles stap voor stap moet uitleggen anders gaat het nog mis. Engels duurde best lang omdat ze een tekst over moesten schrijven dus heb ik dit na de pauze met de kinderen afgemaakt. Na Engels was het weer tijd voor ons project. Tijdens deze les hebben we de kinderen franse woordjes geleerd. Ze moesten het woordje overschrijven met daaronder de betekenis. Wanneer ze dat gedaan hadden, moesten ze er een tekening bij maken. Hier zijn de kinderen mee bezig geweest tot de pauze. Na de pauze heb ik de kinderen een toets gegeven over life skills. Marleen en ik hadden samen gekeken wat de kinderen hadden geleerd en hadden daar een toets over gemaakt. De toets duurde langer dan ik had verwacht. Na de toets ging ik met de kinderen naar buiten. Ik was helaas ook weer zo binnen. Ik had de kinderen namelijk weer terug naar binnen gestuurd omdat de kinderen aan het vechten waren en tegen elkaar aan het schreeuwen waren. Dit heb ik in de klas besproken met de kinderen. Ik heb de kinderen een compliment gegeven die juist goed buiten speelden en de kinderen aangesproken die het niet goed deden en wat ik de volgende keer wilde zien. Dit hadden de kinderen goed begrepen. Vervolgens heb ik nog snel de Franse woordjes met de kinderen besproken en toen was het alweer tijd om naar huis te gaan. Na school moest ik huiswerk gaan maken met Rebecca en Gerard. Rebecca had er geen zin in en die wilde ook echt niks maken. Ik heb dit meteen besproken met Bubbles en die gaf aan dat ze het zelf ging doen met Rebecca. Ik ben toen met Gerald verder gegaan en heb samen met hem het huiswerk gemaakt. Na het huiswerk ben ik naar de computerlab gegaan en hebben we vluchttickets geboekt voor de laatste week voor onze safari. Dit is nu allemaal geregeld. ’s Avonds lekker spaghetti gegeten en optijd naar bed gegaan.

Op dinsdag begon ik eerst in Grade 2. Ik begon met de dagen van de week en welk seizoen we nu zitten. Dit heb ik kort met de kinderen besproken. Om 9 uur moest ik met Mitch naar Grade 4-5. We begonnen de les met het terughalen van de les van vorige week en gingen vervolgens verder met het liedje dat we de kinderen tijdens deze les wilden aanleren. We hadden gekozen voor het liedje: Fliegerlied. Eerst kregen de kinderen de opdracht om woorden te zoeken / lezen die ze herkenden en waarvan ze de vertaling wisten. Vervolgens lieten we het liedje horen en hebben we het met de klas een aantal keer geoefend. Vervolgens hebben we het liedje vertaald in het Engels. Daarna hebben we het dansje van het liedje aangeleerd. Dit vonden de kinderen nog het leukste. Ze waren allemaal zo enthousiast. Super leuk om te zien! Na de pauze heb ik in de klas geholpen met het inrichten van het lokaal. Dit omdat er te veel in de klas hangt en het eigenlijk gewoon te druk is. Na de pauze moest ik weer naar Grade 6-7 voor het project Nederland. Daar hebben Mitch en ik de kinderen uitleg gegeven over de Nachtwacht. Vervolgens kregen de kinderen de kinderen een stuk van de nachtwacht en moesten ze hem vervolgens zelf afmaken. Dit was nog best lastig dus daar heeft veel tijd ingezeten. Rond 5 voor 3 kwam Doreen langs met gasten die de school wilden zien. Mitch en ik waren een aantal grapjes aan het maken over de mensen, bleken het Nederlanders te zijn haha. Dit was wel grappig!! Na school moest ik met Gerald en Rebecca huiswerk maken. Na het huiswerk heb ik samen met Mitch voorbeelden gemaakt van de dieren van de big five omdat we deze woensdag gaan maken in Grade 1.

Op woensdag startte ik in Grade 1 met ons project samen met Mitch. We hadden de big five alvast zelf gemaakt zodat we een voorbeeld hadden voor de kinderen. Toen we binnen kwamen, werden de kinderen meteen enthousiast toen ze de dieren zagen. Dit was leuk om te zien. Vervolgens legde ik de opdracht uit en hebben we de groep verdeeld zodat we allebei wisten we wie moesten gaan begeleiden. De dieren zijn erg leuk geworden. Zie foto hieronder. Na het project ging ik terug naar Grade 2. Daar zou namelijk een man komen die zou komen trommelen met de kinderen. Helaas was deze niet komen opdagen. Dus hebben we met de kinderen buiten een spel gedaan en de klas netjes opgeruimd. Om 12 uur waren de kinderen alweer uit. De dag op stage was erg snel voorbij gevlogen. Na school heb ik gewerkt aan school en gekeken voor een hotel voor de laatste week. Safari is namelijk ook geboekt.

Op Donderdag begon ik de ochtend in Grade 2 mijn eigen klas. We begonnen de ochtend met een Engelse test. Ik moest iets voor de leerkracht uitwerken voor registratie formulieren. Ze was helemaal blij dat ik haar daar mee had geholpen terwijl het voor mij 10 minuutjes werk kostte. Vervolgens gaf ik samen met Marleen een les voor ons project over Frankrijk. We hadden kort besproken wat we de vorige les geleerd hadden. Daarna mochten de kinderen een fransman knutselen op een wc rol. De kinderen vonden het super leuk om te doen en waren hier een uur zoet mee. Sommige kinderen moet je echt helpen met knippen anders kun je blijven kopiëren. Na de pauze heb ik rekenen gegeven. Ik moest tijdens deze les verschillende lessen in een doen omdat we op woensdag geen rekenen gedaan hadden. Ik heb uitleg gegeven over de maanden van het jaar, dagen van de week en tellen in sprongen van 3. Ook heb ik met de kinderen de kloktijden geoefend. Dit is voor de kinderen erg lastig. Na rekenen ging ik met de kinderen door naar Engels. Eerst samen met de kinderen de tekst gelezen. Vervolgens moesten de kinderen zelfstandig opdracht 1 maken. ik had er een soort ‘ wedstrijdje’ van gemaakt. wie als eerste alle 15 woorden kon vinden en netjes kon opschrijven in het werkboek. Ik had hiervoor gekozen omdat het een makkelijke opdracht was en de kinderen dit vaker zelf moeten maken. De kinderen gingen vol enthousiasme de opdracht maken en wilden allemaal als eerste klaar zijn. Goede manier om de kinderen snel aan het werk te krijgen haha. Na opdracht 1 heb de andere opdrachten wel klassikaal en samen gedaan. Dit omdat deze opdrachten moeilijker waren dan de eerste opdracht. Na Engels was het alweer tijd voor pauze. Na de pauze moest ik naar Grade 1. Daar heb ik samen met de kinderen armbandjes gemaakt met strijkkralen. De kinderen moesten zelf de kralen om het touwtje heen rijgen. De kinderen waren dood stil en gemotiveerd aan het werk. Dit had ik in Grade 1 nog nooit meegemaakt. Dat was mooi om te zien. Na de armbandjes maken gingen de kinderen een film kijken waarin ze woordjes leerde in het Afrikaans en Mitch en ik gingen samen de dieren ophangen. Dit was namelijk ook nog een heel gedoe. Nadat we alles opgehangen hadden was het alweer 3 uur en gingen de kinderen naar huis. Na school hadden Mitch en ik computer plicht. We moesten van 4-6 in de computerlokaal zitten met de kinderen van het huis. Eerst snel huiswerk gemaakt met Gerald.
-

Op vrijdag begon ik de ochtend in Grade 2. Ik had de rekenles voorbereid. Ik startte de les met de maanden van het jaar en de dagen van de week. Een voorbeeld: vandaag is het 3 juni, welke datum is het op woensdag? Welke op zaterdag? Et. Vervolgens ging ik verder met sprongen van 3 tellen. Dit ging best goed. We waren daar donderdag mee gestart en de kinderen konden zelfs al van 0 tot 30 tellen in sprongen van 3. Dit ga ik natuurlijk nog verder uitbreiden maar het begin is gemaakt. na het tellen ging ik verder met verhaaltjessommen. Dit vonden de kinderen nog best lastig. Ik heb geprobeerd zoveel mogelijk sommen te bedenken die aansloten bij de leef en belevingswereld van de kinderen. Dit hielp wel. Op vrijdag kunnen ze namelijk altijd een snoepiebag kopen. Deze kost dan 5 rand. Ik heb hier een aantal sommen van gemaakt en dit ging goed. Vervolgens ging ik verder met de klok. Iedereen kreeg een eigen klok. Ik zei dan een tijd die ze moesten maken op hun eigen klok. Alle kinderen waren op deze manier actief bezig. De hele uren kunnen ze al wel maar de half uren zijn al een stuk lastiger. Hier moeten we dus nog meer mee gaan oefenen. Na de klok had ik een werkblad met de maanden van het jaar zoals ik hierboven al heb beschreven. Dit maakte de kinderen redelijk. Er zitten natuurlijk nog wel een aantal kinderen die dit lastig vonden dus daar heb ik dit samen mee gedaan. Na rekenen gaf Marleen Engels en ben ik samen met de leerkracht gaan kijken voor dingen in de klas. Zo heb ik een blad gemaakt met de cursieve letters waarop de kinderen kunnen kijken wanneer ze cursief gaan schrijven. Na het blad ben ik begonnen aan de rapporten. Doreen kwam aan mij vragen of dat ik de rapporten vast klaar wilden maken zodat we straks alleen de werkbladen etc erin moesten stoppen. Hier ben ik aan begonnen. Dit was nog best een klus maar ik kreeg nu wel een beter beeld hoe ze hier de rapporten maken en hoe ze vorm gegeven worden. Ik kreeg als opdracht mee dat ik een voorkant moest maken voor alle rapporten. Hier ga ik het weekend mee beginnen. Na de pauze ging ik naar Grade 4-5 samen met Mitch oefenen voor het dansje en het liedje wat we voor de ouders willen gaan doen. De kinderen waren erg enthousiast, alleen de tekst bleven de kinderen lastig vinden. Na Grade 4-5 ging ik weer samen met Mitch naar Grade 6-7. Daar hebben we het gehad over de tradities van Nederland en het eten wat in Nederland veel gegeten wordt. Dit vonden de kinderen wel interessant om te horen. De kinderen kwamen ook zelf met vragen over hoe wij bijvoorbeeld onze verjaardag vieren, en hoe sinterklaas nou echt gevierd wordt etc. het was leuk dat de kinderen daar zelf mee kwamen zodat wij daar op konden in spelen. Na Grade 6-7 was het alweer weekend. In de middag heb ik nog lekker muffins gebakken en Kruimeltje gekeken. Een keer lekker niet aan school werken op vrijdag middag.

Op zaterdag zijn we naar het strand gegaan want het zou mooi weer worden hier in Kaapstad. Helaas was het erg winderig en was het toch eigenlijk best koud. Samen met Mitch ben ik het strand gaan verkennen. S’middags lekker gegeten bij Spür en ’s avonds romantische uiteten geweest bij de Mac donalds. Beetje jammer dat dit heen half uur lopen was en we dik omgelopen zijn maar het was wel heel gezellig. Op zondag zijn we naar een kerk geweest in de buurt van Summer Set mall. Het was een hele gekke mis. Het leek meer op een concert dan een kerkmis. Er was een bandje die liedjes zong over Jezus. Vervolgens kwam er een man in beeld die de mis ging houden voor verschillende kerken. Het was wel heel leuk om mee te maken. Na de mis zijn we naar Summer set Mall gegaan en hebben Mitch en ik weer geluncht bij de Spür. Na het lunchen boodschappen gedaan en nu moeten we helaas weer aan school werken. Aankomende week komen papa en mama naar Zuid-Afrika. Daar kijk ik wel heel erg naar uit! Ben blij als ik ze weer zie!!


  • 06 Juni 2016 - 21:47

    Toine Van Arendonk:

    Hoi lieve Denise,

    Meisje, wat zijn we trots op je !!! We weten natuurlijk dat het soms niet allemaal meevalt, maar wat jij in die klassen klaar speelt, dat is gewoon grote klasse. Je hebt ons in ieder geval op een zeer positieve manier versteld doen staan en meer dan aangenaam verrast. Wij zijn ondertussen aan het pakken en kunnen niet wachten om in het vliegtuig te stappen op weg naar Zuid-Afrika ... maar vooral ook op weg naar jou! Want na zo'n lange tijd vinden wij het natuurlijk geweldig om jou weer te zien en heerlijk vast te pakken. Nog even en dan zijn we er; we gaan zeker jouw verjaardag a.s. zondag op een fantastisch leuke manier vieren. Tot vrijdag, liefje!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

17 Juni 2016

Week 7

05 Juni 2016

Week 6

05 Juni 2016

Week 6

29 Mei 2016

De vijfde week

21 Mei 2016

De vierde week

Actief sinds 03 Feb. 2016
Verslag gelezen: 229
Totaal aantal bezoekers 3719

Voorgaande reizen:

03 Februari 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: